OdporúčameZaložiť web alebo e-shop
aktualizované: 30.01.2024 10:11:54 

Informatika  

Zadania 2015/2016

Školský rok 2015/2016

 

November 
 
 
Úloha :Vytvorte projekt na tému : 17. november - Deň študentstva
                             
 
Stiahnite si vhodný text z Internetu  - a skopírujte si ho do textového editora - Microsoft Word

Sformátujte text podľa nasledovných požiadaviek a upravte ho na projekt

Nadpis:

Písmo nadpisu zmeňte na Arial, veľkosť písma 26 tučnépodčiarknuté ,

farba červená, podfarbenie žltou, zarovnajte na stred

 

Text prvá časť               -   príčiny oslavy Dňa študenstva, ako vznikol

Druhá časť       --   ďalšie informácie a zaujímavosti, oslavy Dňa študenstva      

    1. Zmeňte písmo na Arial, veľkosť písma 9, kurzíva , farba písma modrá

       

    1. Zmeňte písmo na Verdana , veľkosť písma 11, farba písma modrá

    2. Vložte vhodný obrázok /obrázky

       Dôležité údaje - dátumy a názvy zvýraznite žltou.  
    3.  Text môže mať 1 -2 strany              
    4.  Na konci uveďte použité zdroje - stránky z ktorých ste čerpali informácie                                                              Hotový textový súbor si uložte a odošlite ho ako prílohu
      e-mail správy na adresu :

                                           infzskl6@gmail.com


        Po doručení Vašej správy s prílohou dostanete zodpovedajúcu známku.

        Do správy uveďte predmet : Meno a priezvisko, trieda
 
 
 
.....................................................................................................
 

  Názov stránky pre prácu na hodine Informatiky:

www.andreakarchutnakova.wordpress.com                            *

 

1. hodina            Zásady správania sa v počítačovej učebni, bezpečnosť

 

 
INTERNET   a  NETIKETA
 
 

Internet

Internet je celosvetová počítačová sieť navzájom prepojených počítačov. Prepojenie jednotlivých počítačov môže byť realizované rôznymi spôsobmi - dáta sa medzi počítačmi môžu šíriť káblami, vzduchom, telefónnymi linkami a i. Internet nikto nevlastní ale existuje viacero organizácií, ktoré sa podieľajú na jeho rozvoji vývojom technológií a štandardov. Je to tiež najrozsiahlejšia databáza informácií na svete a slúži hlavne na komunikáciu (e-mail, chat) prezentáciu(webové stránky), na šírenie informácii, prenos údajov, elektr. obchod

 

Interatívna komunikácia - pri interaktívnej komunikáci máme okamžitú odozvu, ciže môžeme priamo komunikovať s iným človekom alebo inou skupinou ľudí, a oni zase môžu okamžite odpovedať vám. Je to skoro ako telefonovanie, je to trošku iný druh priamej výmeny  informácií medzi ľudmi. Slúžia nám na to rôzne programy, ktoré sa dajú nájsť zadarmo na internete, sú to napríklad programy ako talk, ytalk, IRC, ICQ. SKYPE alebo rôzne chatove portály na internete. (pravdaže je interaktívna komunikacia je možná len v prípade, že obaja ľudia alebo skupina je v ten istý čas pripojená na internet a zdielajú ten istý program).

 

Neinteraktívna komunikácia je to komunikácia bez možnosti reagovať bezprostredne (bez okamžitej odozvy). Slúži nám na to e-mail. Napíšeme správu a odošleme ju na inu e-mailovú adresu (adresáta), ten po jej doručení nám na ňu môže (aj nemusí) odpovedať. E-mailovu adresu si môžeme vytvoriť na rôznych bezplatných serveroch (napr. hotmail.com,yahoo.com,post.sk,...).

 

Elektronická pošta Termín E-mail, je spojením dvoch anglických slov electronic a mail. Slovo electronic prekladáme ako elektronická a slovo mail ako pošta. E-mail je po WWW druhá najpožívanejšia služba na internete, ktorá je určená pre rýchlu písomnú komunikáciu. Na prezeranie našej pošty, odosielanie správ alebo na iné úpravy slúžia rôzne programy ako napr. „pine“ alebo programy vytvorené na serveroch kde ste registrovaný.

 

E-mailová adresa - V sieti počítačov Internet plní funkciu poštovej adresy e-mail adresa. Základom adresy pre elektronickú poštu je doménová adresa, ktorá určuje cestu ku konečnému miestu kde má byť pošta doručená. Táto adresa môže označovať priamo konkrétny hostiteľský počítač alebo doménu (nerozlišujú sa veľké a malé písmená). Prvá časť v e-mailovej adrese určuje konkrétne používateľské konto (môže byť zostavené obecne od 3 do 40 znakov vrátane bodky a podtržníku, veľké a malé písmená sa rozlišujú). Znak medzi prvou a druhou časťou @ (medzi nami dievčatami nazývaný zavináč) oddeľuje doménovú adresu od identifikácie adresáta. ( meno@domena.sk )

 

 

 

WWWWorld Wide Web je dnes najznámejšia a najpoužívanejšia služba Internetu a to právom. Je to integrovaná služba, ktorá sprístupňuje veľmi jednoduchým spôsobom celé bohatstvo Internetu. Označuje sa najčastejšie ako WWW a grafické znázornenie všetkých možných internetových prepojení naozaj pripomína celosvetovú pavučinu, ako je to aj v anglickom názve.




Netiketa je akási pomyselná zbierka pravidiel a zásad, ktorá by sa mala v internetovom svete dodržiavať. Mnoho ľudí si myslí, že akonáhle sa ponoria do internetového sveta je ich anonymita nekonečná. To je veľký omyl, pretože takmer vždy sa dá každý surfer vystopovať pomocou rôznych praktík a metód. Väčšina užívateľov o tom nemá ani potuchy, a preto sa správajú, resp. vyjadrujú vulgárne, robia útoky na druhé osoby, osočujú ich alebo sa z nich vysmievajú. na konkrétnu osobu.Treba si uvedomiť jednu vec, a to, že v internetovom svete by sme sa mali správať ako v reálnom svete a vyjadrovať sa ako civilizovaní ľudia. Ako už bolo spomenuté existujú akési pravidlá slušného správania na internete - netikete..

 

Pravidlá -   N E T I K E T A

  1. Nikdy nezabúdajte, že na druhom konci sú ľudia a nie počítač. To, čo anonymne napíšeš stroju, by sme možno nikdy nepovedali dotyčnému do očí.
  2. Dodržiavajte všetky pravidlá slušnosti z normálneho života. Čo je zlé v bežnom živote, bude určite nevhodné aj na internete.
  3. Zistite si, kde sa nachádzate. Cez internet totiž komunikujete s ľuďmi z celého sveta. A čo je v jednej skupine na internete dovolené, iná to môže považovať za neprípustné. Politika, náboženstvo a iné rozporuplné témy by mali byť diskutované s maximálnou ohľaduplnosťou a taktom.
  4. Majte ohľad k druhým. Nie každý má rýchle internetové pripojenie ako vy. Mnohí sa pripájajú z domu cez pomalý modem, za ktorý platia! Neposielajme teda zbytočné a zbytočne veľké e-mailové správy.
  5. Nebuďte grobianom! Aj keď píšeme bez diakritiky (bez dĺžňov a mäkčeňov) snažme sa o správny pravopis. Publikovať nepravdivé informácie, alebo niekoho ohovárať tiež nie je vhodné. Nevydávajme za svoju prácu niekoho iného. Obrázky, texty a rôzne iné súbory sa z internetu dajú ľahko stiahnuť. Akoby sa vám páčilo, keby niekto iný vydával vaše dielo za svoje? Ak využijeme prácu iných, mali by sme spomenúť ich autorstvo.
  6. Pomôžte, ak viete. Zaujíma vás nejaká téma a sledujete nejakú diskusiu k nej? Niekto z diskusnej skupiny má taký alebo onaký problém. Ak viete odpoveď, pomôžte. Nabudúce pomôže niekto vám. V diskusnej skupine platí zásada „Najprv počúvaj, až potom píš.“
  7. Rešpektujme súkromie iných. Omylom vám prišla správa, ktorá vám nepatrí? Správajme sa tak, ako by sme chceli, keby niekto iný našiel našu poštu…
  8. Nezneužívajme svoju moc a vedomosti. Užívatelia so špeciálnymi privilégiami, napr. správcovia serverov ktorí majú prístup k pošte ostatných musia mať dôveru bežných užívateľov.
  9. Odpúšťajme druhým chyby. Aj vy ste niekedy začínali. Nemusíme hneď reagovať výsmešne alebo so zlosťou.
  10. Nešírte reťazové listy a poplašné správy HOAX typu pošli túto správu x ľuďom, pretože takýmto správaním spomaľujete internet. Upozornite i ostatných, že takéto správanie je nevhodné.
  11. Nerozosielajte spam - správy s reklamným textom. Upozornite i ostatných, že takéto správanie je nevhodné.
  12. Rešpektujte autorské práva iných. Nepublikujte cudzí text pod svojim menom, vždy uvádzajte meno pravého autora a zdroj odkiaľ je text prevzatý.
 
 
 
Ú L O H A
 
 
 
1. Ak nemáte e-mail adresu, vytvorte si ju na portáli  centrum.sk
 
2. Napíšte a odošlite správu o splnení úlohy - prečítaní a napísaní    
    poznámok do zošita
 
        na adresu :   informatikazskl6@gmail.com   
 
     predmet  :    vaše meno , trieda
 
 
         Odpovedzte na 2 otázky : 
               /Použite odrážky a číslovanie/
    
  1.  Je odoslanie e-mail správy interaktívna alebo neinteraktívna            komunikácia ?
  2.  Napíšte príklad interaktívnej komunikácie - či ju používate a aký druh     interaktívnej komunikácie používate
  3.  Dopíšte aj vašu e-mail adresu
                                                                                                                          + pozdrav, podpis
 
  •   Po doručení správy dostanete známku za splnenie úlohy
 
___________________________________________________________________________________________
 
 
 
 
 
 
 Po doručení správy ktorá spĺňa tieto podmienky dostanete
 známku  výborný
 
                   Veľa úspechov.
 
--------------------------------------------------------------------------------
 
 
 
 
 
Odrážky a číslovanie
 
 
Nájdete ich v ponuke        FORMAT   na hornej lište textového dokumentu.
 
 
Úloha  :
 
 
Vytvorte nasledovné zoznamy  :
 
 
 
POČÍTAČ   :
 
  1. SOFTVÉR 
  •    Operačný systém
  •    Programovacie jazyky
  •    Aplikačný softvér      
    2.  HARDVÉR
  •   Vstupné zariadenia
  •   Výstupné zariadenia

       
 
 WORD - rezy   písma  :
  1. B   -    tučné    / bold /
  2. I    -   kurzíva  -  šikmé    / italics /
  3. U   -   podčiarknuté   / underlined /
     
TYPY PÍSMA  :
 
  • Times New Roman
  • Arial
  • Comic Sans MS
  • Verdana
  • ...
 
___________________________________________________________________________________________
 
 APRÍL
Úprava textu

Odpíš text bájky a uprav ho nasledovne:

1.      Prvú vetu uprav ako nadpis a centruj ho:

·      Písmo nadpisu: Arial 15, hrubé, červená farba, podfarbenie bledo žltou farbou

2.      Po nadpise vynechaj jeden riadok a uprav text nasledovne:

·      Riadkovanie 1,15;  písmo TimesNewRoman 13, čiernou farbou

·         Po prvých troch vetách urob nový odstavec

·         Priamu reč vyznač kurzívou, modrou farbou

·         Medzi textom a časťou POUČENIE: .... vynechaj jeden riadok

·         text POUČENIE: podčiarkni tučné písmo  ... ostatné napíš kurzívou   zelenou farbou písmo tučné

·         celú stranu orámuj

Vlož obrázok

 

Upravený text ulož a odošli na adresu :  infzskl6@gmail.com

 

 

 

 

 

1.       1.

Bájka o psovi a levovi. Pes sa jedného dňa rozhodol, že sa vyberie do džungle a zistí, čo tam je. Ešte nikdy v džungli nebol a nevedel, aké zvieratá tam žijú. Uvidel pred sebou leva. Ešte nikdy nijakého leva nevidel a tak sa ani trošku nezľakol. Pes chvíľu kráčal za levom. Potom sa rozbehol, a keď' bol tesne za ním, pripravil sa na skok. Vtedy sa majestátne zviera obrátilo otvorilo papuľu a zarevalo. Pes sa od strachu nevládal ani pohnúť. Zrazu sa otočil a dal sa na útek. Bežal džungľou a srdce mu divo bilo. Líška sa nahlas zasmiala a zavolala za psom: Veľa ti nebolo treba, aby si zutekal, milý priateľ! POUČENIE: Skôr ako sa pustíme do zápasu, mali by sme o súperovi vedieť čo najviac.

 

2.       2.

Bájka o myši a býkovi. Bezočivá myška sa priblížila k býkovi. Zrazu vyrazila vpred a uhryzla ho do nosa. Býk zaručal od bolesti, sklonil hlavu a vyrazil za myšou. Zdalo sa že býk myšku dochytí a naberie na rohy, no ona dobehla k svojej diere a vhupla dnu. Býk fučal, hrabal kopytami a vyzýval myš aby vyšla von, ona sa mu však len vysmievala. Býk sa rozbehol, a udrel hlavou do múru. Rozbolela ho hlava a zvalil sa na zem. Myška vyletela von a znova ho uhryzla do nosa! Býk ju chcel udupať, no myš skočila do svojej diery. Býk dupotal nohami, až sa triasla zem. Myška z úkrytu zapišťala: Ani tí najväčší siláci nemusia vždy vyhrať.  POUČENIE: Telesná veľkosť a sila nie sú vždy rozhodujúce.

 

3.       3.

Bájka o psovi a kúsku mäsa. Pes našiel veľký kus mäsa a niesol ho v zuboch, že si to niekde v pokoji zožerie. Prišiel k potoku, ponad ktorý viedla lavička a pustil sa po nej na druhú stranu. Uprostred zastal a pozrel dolu. Z vodnej hladiny hľadel na naň jeho vlastný obraz. Pes si neuvedomil, že vidí sám seba. Myslel si, že pozerá na iného psa s kusiskom mäsa v pysku. Jeho mäso je väčšie ako moje, pomyslel si pes závistlivo. Vytrhnem mu ho a ujdem. A tak otvoril papuľu a pustil svoje mäso, ktoré čľuplo do potoka a kleslo ku dnu. Poučenie: Uspokoj sa s tým čo máš.

 

4.

Bájka o vrane a krčahu s vodou. Už veľa dní bez ustania pálilo slnko a krajina bola vysušená a horúca. Zoslabnutá vrana krúžila nad krajinou a márne hľadala, čoho by sa napila. Keď' stratila všetku nádej, zosadla na zem. Tu jej do očí udrela akási vec na kôpke kamenia. Bol to starý krčah. Vrana doň nazrela. Na dne krčaha bola voda! Vrana vopchala hlavu do krčaha, no mala krátky zobák, na vodu nedočiahla. Vtom vrane čosi zišlo na um. Zobákom začala zbierať zo zeme kamienky a hádzať ich do krčaha. Ako kamienkov na dne pribúdalo, tak sa zvyšovala hladina vody, až sa z nej vrana mohla napiť.  POUČENIE: Núdza človeka naučí, ako si poradiť.

 

5.

Bájka o voloch a voze. Dva voly ťahali po ceste naložený voz. Bola to drina. Cesta bola samá diera a kopcom naložený voz sa sotva hýbal. Voly museli napínať všetky sily, aby ako tak pokročili. Voz za nimi stále frflal a sťažoval sa. Kolesá mu vŕzgali a škrípali. Jeden z volov už nevládal dlhšie znášať nepríjemný hluk a čo robil voz za jeho chrbtom. Obrátil hlavu a ponad boľavé plece povedal: Čo sa sťažuješ? Veď všetko robím ja s mojim bratom !  POUČENIE: Najviac kričia tí, čo najmenej robia.

 

6.

Bájka o Herkulesovi a povozníkovi. Istý človek viedol voz s koňom po rozbahnenej ceste. Kolesá uviazli hlboko v blate. Muž zostúpil z kozlíka a skúšal voz potlačiť, no voz sa ani nepohol. Človek dvihol hlavu a zúfalo zvolal: Prečo mi nepríde niekto na pomoc? Kde je mocný Herkules, keď ho potrebujem? Herkules začul, že ho ktosi volá. Prestaň nariekať a zapri sa do voza, povedal povozníkovi prísne. Ako môžeš čakať pomoc od iných, keď' si sám nevieš pomôcť? Ak ukážeš, že rád urobíš svoj diel práce, aj ja ti pomôžem. POUČENIE: Ostatní pomôžu ochotne tomu, kto sa sám chytí roboty!

 

7.

Bájka o Mesiaci a jeho matke. Mesiac bol rúči mládenec, no chcel vyzerať krajšie. Požiadal matku, aby mu ušila nové šaty. No matka smutne pokrútila hlavou. Žiadaš odo mňa, čo ti nemôžem splniť. Prečo nie?, fňukal mesiac. Porozmýšľaj trochu, poradila mu matka a uvidíš, že ti nemôžem ušiť šaty, čo by ti boli dobré. Mesiac sa pýtal, prečo to nie je možné. Pretože si vždy iný, odvetila matka. Niekedy si taký tenký, že prekĺzneš popod zatvorené dvere. A inokedy si zasa taký plný a okrúhly, že si ťa ľudia mýlia s bochníkom syra. POUČENIE: Ťažko je vyhovieť tomu, kto chce zakaždým niečo iné.

 

8.

Bájka o somárovi a jeho tieni. Pútnik si najal somára, aby ho odniesol do susedného mesta. Majiteľ musel somára poduriť palicou. Pútnik vysadol na somára a majiteľ išiel vedľa neho s palicou. Bol veľmi horúci deň. Na poludnie zastali, že si oddýchnu. Majiteľ si chcel sadnúť do tieňa somára, no pútnik kričal, že on si najal somára. Najal si somára, ale nie jeho tieň. Majiteľ pútnika posotil a ten mu to vrátil. Stáli proti sebe ako dva kohúty. Somára to prestalo baviť a rozbehol sa preč. Čoskoro zmizol z dohľadu a svoj tieň si zobral zo sebou. POUČENIE: Kde sa dvaja bijú, tretí víťazí.

 

 

 

9.

Bájka o líške a černicovom kríku. Líška bola ustatá a hladná. Teraz sa vracala domov a nemala chuť zdržiavať sa. Prišla k plotu čo jej stál v ceste. Bolo treba nájsť dieru, cez ktorú by  preliezla. Líška však bola unavená a nechcelo sa jej dieru hľadať. Rozhodla sa, že sa prepchá cez krovie. Skočila k živému plotu. No pošmykla sa a zakvačila sa o černice. Ker ju však  poškriabal. Lepšie by som urobila, keby som bola spadla a nečakala pomoc od teba, zahundrala. Ker jej však odpovedal: Máš mať viac rozumu a nechytať sa černice!
POUČENIE: Nečakaj pomoc od toho, kto ti nemôže pomôcť.

 

10.

Bájka o líške a diviakovi. Líška bežala lesom a všimla si, aký je tam pokoj. Zdalo sa jej to krásne. Po chvíli stretla diviaka, ktorý si brúsil ostré kly o strom. Líška ho pozorovala a spýtala sa: Načo si brúsiš kly, veď dnes je v lese pokoj, ani poľovníci, ani nikto kto by ťa chcel napadnúť. Diviak odpovedal: Možno máš pravdu ale keď sa ocitnem v nebezpečenstve, musím byť pripravený na obranu. Potom nebudem mať čas nabrúsiť si kly. A spokojne pokračoval v brúsení. POUČENIE: Buď vždy na všetko pripravený.

 

11.

Bájka o psovi a zajacovi. Zajac sa spokojne hral na poli. Pribehol k nemu poľovnícky pes. Zajac zapišťal od strachu. Pes po ňom chňapol zubiskami. Zajac zavrel oči, no na jeho prekvapenie, ho pes nepohrýzol. Zajac otvoril oči a pozrel na psa. Poď sa so mnou hrať, volal pes a vrtel chvostom. Ale zajac pokrútil hlavou že nie a vysvetlil mu to takto: Neviem čo si mám o tebe myslieť. Ak si môj priateľ, prečo ma chceš uhryznúť, a ak si môj nepriateľ, prečo sa chceš so mnou hrať? 
POUČENIE : Očakávame od ľudí, že nám ukážu pravú tvár.

 

12.

Bájka o komárovi a býkovi. Komár bol malý, no veľa si o sebe myslel. Jedného dňa, ustatý z lietania, zosadol na roh obrovskému býkovi, ktorý sa pásol na lúke. Býk si komára ani nevšimol. Keď si komár oddýchol a nabral sily, zdvorilo sa prihovoril býkovi. Žiaľ, už musím ísť, ale ďakujem ti za to, že si mi dovolil oddýchnuť si na tvojom rohu. Rád by som ostal, ale naozaj už musím. Býk začudovane odpovedal: Mne je jedno čo urobíš, nevšimol som si kedy si prišiel a nezbadám ani keď odídeš. POUČENIE : Často sa sami sebe vidíme dôležitejší ako iným.

 

 

 

13.

Bájka o prasati a ovci. Prasaťu sa raz podarilo ujsť z chlieva. Pripojilo sa k čriede oviec na lúke. Jedna ovca sa s prasaťom spriatelila a dovolila mu ostať s nimi. Keď gazda uvidel prasa, chytil ho a niesol preč. Vezmem ťa k mäsiarovi, povedal. V tej chvíli začalo prasa hrozne kvičať, mykalo sa a chcelo ujsť. Pasúce sa ovce to prekvapilo. Čo robíš taký krik? spýtala sa jedna z nich. My takto nevyčíňame, keď nás gazda nesie preč. Vy  nie, kvičalo prasa, ale odo mňa chce gazda viac, ako od vás. Od vás chce vlnu, ale odo mňa chce mäso. POUČENIE: Nemali by sme robiť závery, kým nepoznáme celú pravdu.

 

14.

Bájka o zajacovi a korytnačke. Zajac bol rýchly bežec a neraz si doberal starú korytnačku, že je pomalá. Korytnačka odvetila: Keby som musela, vedela by som ísť aj rýchlo. Zajac sa rozosmial: Chceš ma v pretekoch poraziť?  Korytnačka súhlasila. Zvieratá sa v určený deň poschádzali, aby videli preteky. Zajac nasadil vysoké tempo a o chvíľu uvidel cieľ. Pomyslel si: Počkám na korytnačku a pred očami jej prebehnem cieľom. Sadol si pod strom a zaspal. Korytnačka zatiaľ prešla popri zajacovi a dorazila do cieľa. Zajaca sa zobudil, až keď zvieratá vítali korytnačku. POUČENIE: Keď si vytrvalý, aj pomaly zájdeš do cieľa.

 

15.

Bájka o vtákoch, zvieratách a netopierovi. Vtáky a zvieratá boli vo vojne. Niekedy víťazili vtáky, inokedy zvieratá. No bol medzi nimi tvor, ktorý bol vždy na víťaznej strane. Prebiehal od jedných k druhým. Bol to netopier a myslel si, že je múdry. Vojna sa skončila a zvieratá a vtáky začali žiť v mieri. Netopier čakal, že teraz ho zvolia za kráľa. No skutočnosť bola iná. Si zradca!, povedali mu vtáky aj zvieratá.  Vo vojne si zradil obe strany.  Od tých čias je netopier vydedencom, ku ktorému sa nehlásia ani vtáky ani zvieratá. POUČENIE: Ľudia by mali byť verní svojim priateľom a stáť pri nich za každých okolností